Tre spelsuccéer som trotsade motgångarna
När det kommer till de mest populära spelklassikerna är det lätt att inbilla sig att det varit rak sträcka hela vägen för deras utvecklare – från att någon briljant spelskapare kläckte idén fram till att spelet var färdigt och succén ett faktum. Så är dock inte alltid fallet. Spelbranschen är hård, “business-minded” och krävande, och flera titlar vi idag tar för givet är resultatet av ett idogt kämpande i motvind. Läs vidare för att ta del av tre älskade spelklassiker och de oväntade motgångarna de mötte, och hur de trotsade dem.
The Sims
Will Wright, hjärnan bakom The Sims, fick idén till ett “virtuellt dockskåp” efter att ha förlorat sitt eget hem i en brand 1991 och bit för bit tvingats ersätta sina materiella tillgångar och återuppbygga sitt liv.
När Will Wright först presenterade sin idé för styrelsen på spelföretaget Maxis var de minst sagt skeptiska. Vad var det för roligt med att simulera vardagslivet och få sina spelkaraktärer att äta, sova och gå på toaletten? Det tänka spelet kallades till och med retsamt för “toalettspelet” efter en prototyp som visade hur en spelfigur kunde interagera med en toalett.
EA Games köpte upp Maxis 1997 och var betydligt mer positiva till idén. The Sims släpptes år 2000 och var ett tag världens mest sålda PC-spel.
Candy Crush
Sagan om Candy Crush Saga börjar med det lilla svenska spelföretaget Fabrication Games, som under 2011 börjat göra sig ett namn i mobilspel-branschen och behövde ta lån för att kunna växa och ta emot beställningar på spel. Med hjälp av entreprenören Michael Hansen ansökte de hos banken men fick negativt besked. Brist på ekonomiska tillgångar gjorde att företagets kompetens och lovande framtid inte räckte för att ge dem stöd när de som bäst behövde det.
Nedslaget visade sig dock leda till något gott: Michael Hansen inspirerades att starta capcito.com för att hjälpa företag i liknande position som Fabrication Games att växa, och Fabrication Games köptes upp av spelföretaget King som ville satsa på mobilmarknaden. 2012 släppte de Candy Crush Saga, som som 2017 hade laddats ned till mobiler över 2.7 biljoner gånger!
Tetris
Tveksamma kollegor och negativa bankbesked är inte det enda som kan sätta käppar i hjulet för ett spel – vissa spel är så lovande att alla vill ha sin bit av kakan, inklusive regeringen. Så var fallet för Alexey Leonidovich Pajitnov, som skapade Tetris 1984.
En kollega till Pajitnov portade spelet till PC och det spreds vidare bland annat till USA. Rättigheter såldes och såldes vidare för olika plattformar som hemdatorer, konsoler och arkadmaskiner till ett dussintal spelföretag, och när Sovjetunionens regering också begärde rättigheter då Pajitnov utvecklat spelet på sin arbetsplats, blev licenssituationen minst sagt rörig. Konflikter mellan Tengen och Nintendo slutade i en flera år lång rättsprocess och Pajitnov själv var under press från sin regering och såg ingen ersättning för sitt spel under många år.
Till slut klarades dock situationen upp och Tetris är än idag ett av världens mest populära spel och släpps fortfarande kontinuerligt till en mängd olika plattformar och i olika varianter.