Blog

SOMA – existensiell undervattensskräck i sci-fi-miljö

17 aug 2019 3

SOMA är ett skräckspel från 2015 som har utvecklats av svenska Frictional Games. De har gjort sig ett namn i branschen genom sina tidigare spelserier Penumbra och Amnesia. Precis som dessa är SOMA ett förstapersonsspel som bygger på en liknande spelmekanik där man stöter på monster som man måste gömma sig för, eftersom man inte har några vapen till sitt förfogande.

Spelet inleds med att man befinner sig i sin lägenhet i Toronto, Kanada, där huvudkaraktären Simon Jarrett bor. Efter att ha rotat runt lite i lägenheten upptäcker man snart att man har varit med om en bilolycka och fått en hjärnskada till följd av det. Efter att man åker till sjukhuset för att få en hjärnröntgen börjar konstiga saker hända och man hamnar i en alternativ verklighet.

Vissa likheter med Bioshock

Till skillnad från Penumbra och Amnesia har SOMA ett science fiction-betonat tema med en mer existentiell story som fokuserar på vad det egentligen innebär att vara människa och vad ett liv är.

När man vaknar upp i den nya verkligheten upptäcker man snart att man befinner sig på en forskningsanläggning kallad Pathos-II. Efter lite mer utforskande visar det sig att hela anläggningen är byggd på havets botten, eftersom jordytan inte längre är beboelig. Spelet påminner därför till viss del om Bioshock och man växlar under spelets gång mellan att befinna sig inne i forskningsanläggningen och utanför den, då man får knalla omkring direkt på havets botten med fiskar och krabbor omkring sig.

Smyg eller spring

Skräckmomenten finns dock där och det är definitivt inget spel som är lämpligt för barnkalas eller liknande då det kan vara ganska obehagligt emellanåt. Det har, via PEGI-systemet, en rekommenderad åldersgräns på 16 år. Man har som sagt inga vapen alls och känner sig därför väldigt försvarslös mot monstren som man stöter på då och då. Det enda alternativ man har är att smyga sig förbi dem, men ibland måste man också springa ifrån dem för allt vad benen bär.

Det märks att SOMA baseras på samma spelmotor som Penumbra om Amnesia, om än i förbättrad version. Det är version 3 av HPL Engine, som är egenutvecklad av Frictional Games. Typiska kännetecken för den är hur fysiken fungerar. Man kan greppa dörrar, lådor, skåpluckor och liknande med musen och dra upp dem i sitt eget tempo, till skillnad från många andra spel där man bara klickar på dörrhandtaget för att öppna en dörr.

Eftersom SOMA utspelar sig till stora delar under vattnet är det även mycket undervattensfysik där saker flyter omkring. Det påverkar även hur man själv kan ta sig fram. Förutom själva utforskandet och att akta sig för monster består spelet av lagom svåra pussel som man måste lösa för att kunna ta sig vidare, till exempel få igång elen i en del av anläggningen.

luster