Doshin the Giant
Ett av de mer originella spelen som Nintendo har släppt till någon konsol är antagligen spelet Doshin the Giant. Man spelar som en enorm jättelik gul figur. En jätte som är hög som ett högt träd. Det hela är en aning likt PC-spelet Black & White, men eftersom det rör sig om ett spel från Nintendo är det hela en aning mer gulligt och familjevänligt. Den stora Doshin har en ganska vänlig uppsyn till exempel. Det hela började som ett spel ämnat för det inte alltför välkända tillbehöret Nintendo 64 DD. Nintendo 64 DD var en pryl som man fäste på undersidan av Nintendo 64 och som kunde spela särskilda disketter som hade större lagringsutrymme än Nintendo 64:s kassetter. Tillbehöret Nintendo 64 DD blev en stor flopp som försenades flera gånger och som till slut endast släpptes i Japan. en handfull spel släpptes till 64 DD. Doshin the Giant släpptes senare till Nintendos nästa konsol Gamecube. Gamecube var Nintendos första konsol som tog optiska skivor, skivor som rymde 1,5 gigabyte data. Dessutom var hårdvaran betydligt mer kraftfull. Att göra en version av Doshin the Giant till Gamecube var inte någon större teknisk utmaning.
Knappast ett av Nintendos bästa spel men Doshin the Giant är intressant just eftersom det är så udda. Spelet har nästan någonting experimentellt över sig. Det blev naturligtvis inte en kommersiell succé och kritiken var ljummen. Men vissa spel förtjänar sin plats i historieböckerna inte för slutresultatet utan för att de var modiga försök att göra någonting nytt. Doshin the Giant är ett sådant spel. Ett spel för alla som är sugna på att testa på någonting som inte känns särskilt typiskt för Nintendo och som är långt från att vara ännu ett hurtigt spel med en av Nintendos mer kända figurer.